We zoeken ervaren kunstenaars en ontwerpers die social design tot hun vakgebied willen rekenen; professionals die gericht zijn op gedragsverandering van mensen in de context van urgente sociale vraagstukken. Het gaat om kunstenaars en ontwerpers die met hun werk maatschappelijke impact willen hebben.
In totaal zoeken we drie ontwerpteams. Twee ontwerpteams gaan aan de slag met door publieke organisaties ingebrachte taaie problemen. Eén ontwerpteam stelt zelf een zogenaamd ‘wicked problem’ aan de orde en richt zich op het betrekken van (mogelijke) probleemeigenaren daarbij.
Taaie problemen
Wicked problems zijn problemen die hardnekkig zijn. Problemen die maar terug blijven komen. Maatschappelijke problemen waarbij gedragsverandering van betrokkenen noodzakelijk is. Problemen waarvoor, met de bestaande benaderingen, geen oplossing wordt gevonden. In juni zijn overheden, bedrijven en andere organisaties met een publieke rol benaderd met de vraag voor welk actueel taai probleem ze dringend een nieuw handelingsperspectief nodig hebben.
We hebben nog geen definitieve keuze voor specifieke problemen gemaakt. De vraagstukken waar we mee zullen gaan werken gedurende dit publieke onderzoek gaan over thema’s als overlast, eigenaarschap, participatie en gezondheid.
Waarom is dit interessant?
De afgelopen jaren hebben we gezien hoe zogeheten social designers impact hebben op complexe problemen. Zij slagen erin om vanuit hun kunstenaarshouding een nieuw perspectief te ontwikkelen voor publieke en private organisaties. Vraagstukken die onoplosbaar leken, kregen door hun aanpak een nieuw vooruitzicht, nieuwe stakeholders raakten betrokken en er ontstond een concreet handelingsperspectief.
Wat willen we?
We zoeken ontwerpteams die gedurende vier maanden samen met belanghebbenden intensief aan de slag gaan met een probleem en toewerken naar een plan van aanpak. Dit proces wordt begeleid, er wordt op gereflecteerd door experts in publieke bijeenkomsten en over gepubliceerd via diverse media.
We willen social design als aanpak meer bekendheid geven. Ook willen we de kennis over de doelen, instrumenten en methodes van social design vergroten en hanteerbaar maken voor grotere groepen probleemeigenaren en ontwerpers en kunstenaars. Voor de ontwerpteams is dit een unieke kans om echt toegang te krijgen tot een actueel probleem en om samen met anderen kennis te ontwikkelen over deze manier van werken.
Wat gaan we doen?
Uit de ingezonden inschrijfformulieren wordt vanaf 10 augustus een voorselectie gemaakt. Met deze personen wordt een sollicitatiegesprek gepland (in week 34) om tot een passend team ontwerpers te komen. Gedurende de maanden september tot en met december 2013 gaan de social designers samen met de organisaties en andere belanghebbenden aan de slag met het probleem. De (tussen-) resultaten worden in publieke bijeenkomsten besproken. Er wordt toegewerkt naar een plan van aanpak.
Het proces staat onder deskundige begeleiding van vooraanstaande social designers en organisatieadviseurs. De eerste publieke bijeenkomst is 6 september ‘s middags bij Het Nieuwe Instituut, Museumpark 25, Rotterdam. Hier zullen de organisaties, problemen en ontwerpteams gepresenteerd worden.
Geïnteresseerd?
Bent u kunstenaar of ontwerper en wilt u deelnemen aan dit onderzoek?
Hieronder staat een downloadbaar “inschrijfformulier” met een aantal vragen en met informatie over de geldende afspraken bij deelname. Wij nodigen u uit deze op te sturen voor 9 augustus 2013. Voor inzending of meer informatie kunt u terecht bij projectleider Tabo Goudswaard (info[at]tabogoudswaard.nl), André Schaminée van Twynstra Gudde (asn[at]tg.nl) of Klaas Kuitenbrouwer van Het Nieuwe Instituut (k.kuitenbrouwer[at]hetnieuweinstituut.nl)