Wat leer je op de kunstacademie wel en op andere opleidingen niet?
Een (onaffe) inventarisatie | graag aanvullen:
Omgaan met het ongewone, het onverwachte, het onbekende | Zintuigen gebruiken | Problemen oplossen zonder dat daar een handleiding voor is | Experimenteren | Het werk dat je maakt ben je zelf | Eigen dogma’s ter discussie stellen | Het toeval toelaten | Beginnen aan iets zinloos | Je eigenheid ontdekken en bewaren | Het ontwikkelen van lef | Alleskunner zijn | Simultaan oog hebben voor detail en totaalbeeld | Waardering voor oorspronkelijkheid | …
Geciteerd uit de publicatie Nooit Werkloos, mind-mapping pag 13 – 15
In opdracht van Fine Art ArtEZ onderzocht Het instituut welke bijdrage het kunstonderwijs levert aan een breed cultureel fundament van onze samenleving. De publicatie Nooit Werkloos wil een aanzet geven tot een discussie over het beeldend kunstonderwijs en over de positie en mogelijkheden van beeldend kunstenaars in de samenleving.